Zeven Tips voor PWN Egmond Halve Marathon 2015

Dit jaar dus voor het eerst meegedaan met “het combi-klassement” in Egmond.
(zaterdag fietsen / zondag lopen).

Zie verslag van gisteren.

Omstandigheden

Ga het niet meer hebben over de wind, verder waren de omstandigheden perfect!
Ik had startnummer 932 wat betekende dat ik in de eerste groep mocht starten.
Liep 5 minuten voor de start samen het startvak in met de
startnummers 9 en 10 !!?? waarop ik direct
besloten heb om de rest van de middag (uit respect) niet meer bij ze in de buurt te komen (blijven 🙂  ) .

Hieronder de foto die ik vlak voor de start heb gemaakt met alleen deze mensen voor me die dus
starten “voor de wedstrijd”.

Strategie

Op het strand “marathon hartslag” (HF max –30), rustig aan in de duinen en daarna
”kijken wat er nog in zit”.

Dit ging lekker al is het wel lastig om een groep te vinden die hetzelfde tempo loopt wat jij
aan wilt houden op je hartslag;
Als je achter iemand kruipt gaat vanzelf je hartslag omlaag (te laag)
en als je dat dan weer wilt “oplossen” (verhogen)
haal je die personen in en gaat je hartslag weer te hoog :-).

Voordeel van het vroege starten was dat ik nog nooit
op zo’n “rustig” strand gelopen heb; voor de hartslagstrategie is
het wel handig als je “ruimte hebt” voor je.
Nadeel was dus wel
dat ik zo goed als continue “alleen” gelopen heb op het strand.

uiteindelijk is dit perfect gelukt, zoals te zien is in onderstaande grafiek,
waarbij het strand hier loopt:

[  ———————————————————-  ]                                                                                  

 

image

Toen ik bovenstaande controleerde zag ik dat mijn “cadans” (aantal stappen per minuut) ook
keurig “constant was” wat ook weer tot tevredenheid stemt.

Hier niet eens bewust op gelet tijdens deze wedstrijd (tijdens trainingen wel) maar goed te zien
dat dit nu (met een gem. van 89) zo’n strakke lijn is.

image

Een hoge cadans betekent een kort grondcontact wat goed is bij het voorkomen van blessures.

Zal hier nog wel een keer een artikel over schrijven ( in relatie tot “Chi Running”:-) )

Resultaat!?

Had nog een grappig bedoeld berichtje verstuurd.

image

maar dit is niet gelukt 🙁

Uiteindelijk ruim uit de top 200 gedonderd en op de 216e plek geëindigd.

Had niet verwacht dat mensen die zaterdag gefietst hebben, zondag beter lopen
maar uiteindelijk zijn er dus meer “goede lopers dan fietsers”.

Helaas was er geen prijs voor de meest contante deelnemer want dan
had ik nog een kansje gemaakt 🙂

zowel 1:54 voor het fietsen als het lopen.

Tevreden?

Al eerder geschreven dat ik de laatste weken niet echt had getrained (griepje).
Schrijf maar “niets gedaan” vanaf de BosCross Marathon half december.

Wat dat betreft kwam “het goede gevoel” net op tijd terug.
Vorige week tijdens de ATB Rit “Noord Holland Langste” had ik nog niet het goede gevoel
en achteraf had ik er niet aan moeten denken om met dat gevoel afgelopen weekend
”door te brengen”.

Eind goed al goed dus en vanaf nu staat deze “dubbel”
standaard op de agenda.
(i.p.v. alleen de Halve van Egmond lopen).